+420 376 375 423
  arbo@arbo-kt.cz

Traktory T6 s novou převodovkou Dynamic Command

New Holland přichází s mezistupněm mezi klasickou převodovkou řazenou pod zatížením a plynulou převodovkou. Jedná se o dvouspojkovou převodovku Dynamic Command s 24 rychlostmi vpřed i vzad, které jsou rozdělené do tří skupin, takže máte k dispozici 8 stupňů řazených pod zatížením - tolik stupňů pod zatížením v této kategorii traktorů jinde nenajdete.

Značka New Holland Agriculture slaví úspěchy s plynulými převodovkami AutoCommand, které se svými čtyřmi oblastmi 100% mechanické účinnosti patří mezi technicky nejvyspělejší na trhu.

Plynulé převodovky jsou však komplexní stroje, které mají „svojí“ cenu a ne všichni jsou ochotní do pohody při jízdě a moderních funkcí tolik investovat. Proto všechny čtyřválcové modely řady T6 mají nyní k dispozici novou převodovku Dynamic Command, která doplňuje klasickou nabídku mechanických převodovek Electro Command a plynulých AutoCommand.

Důvod zařazení nové převodovky do sortimentu okomentoval Sean Lennon, hlavní produkt manažer pro traktory New Holland Agriculture takto: „New Holland měl vždy velmi dobrý výběr v segmentu středních traktorů. Traktory řady TS, TS-A i T6000 si zákazníci chválí dodnes pro svoji úspornost a spolehlivost. Naši zákazníci vždy hledali stroje s velmi dobrým poměrem ceny a hodnoty a věříme, že nová převodovka jde přesně tímto směrem.“

Nová převodovka byla vyvinutá vývojáři New Holland Agriculture a výroba probíhá v tradiční továrně na výrobu převodovek a pohonných ústrojí v Modeně, automobilismu zaslíbeném městě. Továrna je certifikovaná a pravidelně auditovaná v rámci programu World Class Manufacturing, což garantuje vysokou kvalitu výroby i montáže.   

Podívejme se trochu detailněji na konstrukci převodovky. Jedná se o dvouspojkovou technologii, která zajišťuje obdobně hladké řazení jako u plynulých převodovek AutoCommand. Na jedné hřídeli jsou umístěná ozubené kola „lichých“ stupňů a jedna spojka. Na druhé hřídeli jsou umístěná ozubená kola „sudých“ stupňů a druhá spojka. Kroutící moment se poté přenáší mezi jednou a druhou hřídelí, jak se řadí sudé a liché převodové stupně. Jakmile jedna spojka vypne, druhá se automaticky sepne. Tak je jednoduše zajištěné hladké řazení a efektivní přenos sil. Pro reverzaci jsou určené samostatné spojky, řazení mezi skupinami probíhá robotizovaně. Toto je velmi efektivní řešení, převodovka pracuje s minimálními ztrátami, a dokonce i pro mazání je využité čerpadlo s variabilním průtokem. Pokud právě v mysli hledáte, v čem je tedy lepší převodovka plynulá, tak si dovolím krátkou odbočku. Plynulé převodovky mají obecně nižší účinnost než převodovky mechanické, ale díky své „bezstupňovosti“ dokáží udržovat motor v otáčkách velmi blízkých maximálnímu krouticímu momentu, kde je i nejnižší spotřeba paliva. Zatímco u mechanických převodovek se motor vždy musí přizpůsobit pevně danému převodovému poměru, a tak často pracovat v méně výhodném otáčkovém pásmu. U plynulých převodovek se tak palivo „šetří“ přímo v motoru a trochu „ztrácí“ v převodovce, zatímco u mechanických převodek je to přesně naopak.

Převodovka Dynamic Command má několik zajímavých funkcí, které zvyšují hospodárnost a zvyšují uživatelskou příjemnost ovládání.

Smart Range Shift – Chytré řazení skupin. Při přechodu mezi skupinami se automaticky zařadí nejvýhodnější převodový poměr. Překrývající se stupně automatika sama přeskočí.

Brake to Clutch – Brzdíte se spojkou. Tato funkce zjednodušuje práci řidiči, především pokud často zastavuje, například při práci s nakladačem. Prostě jen šlápnete na brzdu a traktor zpomalí až do zastavení. Nemusíte řadit neutrál nebo šlapat na spojku. Pustíte pedál a traktor se sám rozjede, jasný příklad jednoduché automatizace.

Auto Shift – Automatické řazení. Základní prvek automatizace, který na základě předvolených otáček motoru řadí převodové stupně. Podle prováděné práce si řidič vybere rozsah poklesu otáček, při kterém dojde k přeřazení převodového stupně.

Ground Speed Management – Řízení pojezdové rychlosti. Toto je již pokročilá funkce převodovky. Nastavte si požadovanou pojezdovou rychlost a o další se postará automatika. Řazení převodových stupňů i přidávání plynu probíhá zcela automaticky.

Adjustable Shuttle Aggression – Nastavitelná agresivita změny směru jízdy. Některé práce vyžadují velmi hladké změny směru jízdy, jindy naopak oceníte agresivní reverzaci. U T6 si můžete zvolit, co vám vyhovuje – máte na výběr ze tří možností.

IntelliShift – mozek ovládající řazení převodovky. Každá změna převodového poměru je „unikátní“. Za celým procesem řazení stojí uzavřený analytický proces, který vyhodnocuje otáčky motoru, otáčky jednotlivých ozubených kol v převodovce, zatížení motoru, pojezdovou rychlost, a dokonce i teplotu převodového oleje. Proto je řazení s převodovkou Dynamic Command tak hladké i v mrazivém ránu.

Kick Down – „Nakopnutí“ pro nejrychlejší akceleraci. Prostě jen sešlápnete plyn až na podlahu a traktor automaticky podřadí tak, aby otáčky motoru byly v oblasti maximálního výkonu. Tak za den převezete více.

Transport Power Management – Řízení výkonu v dopravě. Pokud jedete rychlostí alespoň 22 km/h, přejde motor na jinou výkonovou křivku, která koncentruje více výkonu do oblasti vyšších otáček. To přináší lepší akceleraci v celém rozsahu pracovních otáček motoru.

Každá z výše uvedených funkcí neoddiskutovatelně zvyšuje produktivitu práce a zjednodušuje ovládání traktoru. Pokud je navíc zkombinujete s nejlepším osmistupňovým Powershiftem na trhu, získáte Dynamic Command, jasnou volbu ve své třídě.

Ovládání převodovky

Pro ovládání traktoru s převodovkou Dynamic Command je využívaná loketní opěrka SideWinder II a to s elektronicky nebo mechanicky ovládanými vnějšími okruhy hydrauliky. I multifunkční páka je k dispozici ve dvou verzích, jako pevná nebo se silově úměrným režimem, jak ji znáte z verzí s plynulou převodovkou. Zatlačením do páky zařadíte na vyšší rychlostní stupeň, přitažením k sobě naopak podřadíte. Pokud použijete reverz, logika se samozřejmě obrátí. Pokud pracujete v režimu Ground Speed Management, zatlačením do páky traktor zrychlí na požadovanou pojezdovou rychlost, přitažením páky k sobě naopak zpomalí.

S funkcí CustomSteer si můžete nastavit agresivitu řízení, tj. počet otočení volantem do plného rejdu. Práce s nakladačem bude zase o trochu jednodušší, a to ještě vzpomeňte jak pracuje funkce Break to Clutch.

Traktory T6 Dynamic Command mohou být vybavené ISOBUS 3.    

Fotografie

ARBO, spol. s r.o.
Hřbitovní 757
339 01 Klatovy
telefon:
+420 376 375 423
e-mail:
arbo@arbo-kt.cz
Toto jsou internetové stránky společnosti ARBO, spol. s r.o., se sídlem Klatovy, Hřbitovní 757, PSČ 339 01, IČ: 40522172, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Plzni, v oddílu C, vložce 588. Společnost ARBO, spol. s r.o. je členem koncernu AGROFERT.
Copyright © 2018 ARBO, spol. s r.o., vytvořil: Petr Tichý (HSD), grafika: www.jak.cz