+420 602 200 024
  arbo@arbo-kt.cz

Facelift traktoru modelové řady T5

Velmi oblíbená řada traktorů středního výkonu pod označením T5 prošla zásadním face-liftem, lepší je možná říci zásadním přepracováním. Přestože jsme měli jeden z prvních vyrobených kusů v expozici již na výstavě Techagro, z pohledu komunikace byla řada T5 zastíněná novinkami ve vyšších výkonových segmentech. Značka New Holland totiž současně představovala face-lift u modelů T7, zbrusu nový model T7 Heavy Duty a pak traktory T8 SmartTrax s polopásovými podvozky. 

Zpravidla se u inovovaných traktorů začíná tím, co je nového. Zde si toto zažité pravidlo dovolím opustit a začnu tím, co zůstalo stejné, protože to bude mnohem rychlejší. Stejná tedy zůstala kabina. Obsluha má pro svoji práci k dispozici šestisloupkovou výborně ergonomicky řešenou kabinu o objemu pěkných 2,05 metru krychlového s prosklenou plochou 5,3 metrů čtverečních. Úroveň hluku, respektive ticha, při práci činí 74 dBa. V kabině je také pohodlná sedačka s bezpečnostním pásem pro spolujezdce. Ani kabině se však inovace nevyhnuly. Je osazená novými LED světly se svítivostí 15 600 Lumenů, což je 2,5 x více než klasická varianta s halogenovými světly. V souladu s moderními trendy je traktor připravený na navigační systémy, automatické řízení a instalaci různých monitorů. K ovládání čelního nakladače máte k dispozici elektrohydraulický joystick, který je nově doplněný také o tlačítka pro ovládání převodovky – v rámci skupiny převodů tak můžete řadit 4 rychlosti bez nutnosti sešlápnout spojku. Nově jsou řešená zrcátka a stěrač.

Nyní se podívejme na srdce traktoru T5, které tepe v rytmu Tier 4B . New Holland Agriculture před zhruba pěti lety představil jasnou strategii pro plnění emisních limitů. Traktory do 110 koní jsou osazovány motory s EGR, nad tuto hranici pak pouze s SCR. Tato strategie platí i nadále. New Holland  své zákazníky nemystifikuje líbivými hesly, která za chvíli stejně přestanou platit, tak jako jeho někteří konkurenti. Motor s EGR je pro menší stroje zvolený proto, že má obecně menší nároky na zástavbový prostor (klasický SCR katalyzátor je prostě velká bedna), což je u kompaktních traktorů důležitý parametr, zároveň méně výkonné stroje nepotřebují motor o velkém objemu. S růstem objemu motoru totiž geometricky narůstají nároky na chlazení recyklovaných plynů, které se u EGR vrací zpět do motoru. Jak tedy motor F5C s emisní normou Tier4B funguje? Jedná se o čtyřválcový motor o objemu 3,4 litru s elektronicky řízeným vstřikováním CommonRail se čtyřmi ventily na válec (oproti dvěma ventilům u předchozí generace). Do motoru je pomocí EGR přisáváno pouze snížené množství recyklovaných plynů, maximálně 10 % oproti 15 – 25 %, které jsou běžné u modelů konkurence. To spolu se sníženým obsahem motoru snižuje nároky na chlazení recyklovaných plynů a tím i na spotřebu paliva. Protože motor přisává jen omezené množství spalin, snižuje se jen částečně teplota hoření a nevzniká tak velké množství sazí (pevných částic). Proto do systému NENÍ potřeba zařazovat filtr pevných částic, který „motor dusí“ a vyžaduje regeneraci,  komplikuje tak provoz traktoru a zvyšuje provozní náklady stroje. Vzniklé nadlimitní množství NOx je pak dočištěno v „lehké a kompaktní“ light verzi SCR. O přísun vzduchu do motoru se stará elektronicky řízené turbo s variabilní geometrií lopatek. To je prostý popis technologie. Uživatelům strojů tato technologie přináší v průměru o 6 % vyšší krouticí moment při stejném výkonu (a tedy nižší otáčky motoru), o 5 % vyšší převýšení krouticího momentu (nemusíte tolik řadit) a hlavně je motor díky sníženému procentu recyklovaných plynů znatelně živější a rychleji se tedy stroj vrací do požadované pracovní rychlosti – zvládne za den více práce. Prakticky pak máte od 1 900 do 2 300 ot/min. konstantní výkon, motor umožňuje dosahovat rychlost 40 km/h při snížených otáčkách motoru (1 970 ot/min) a k dispozici máte také ekonomické otáčky PTO 1 000 ECO (1 486 ot/min).      

Na motor logicky navazuje převodovka. Traktory jsou osazené osvědčenou převodovkou ElectroCommand 16 x 16, která také díky lepším parametrům motoru umožňuje pracovat ve dvou automatických režimech – jednom pro dopravu a jednom pro polní práce. Zdůraznit musím systém řazení. T5 má sice „pouze“ 4 stupně řazené pod zatížením a řada konkurenčních strojů je na tom „prospektově“ úplně stejně nebo hodně blízko se 3 stupni, ale důležitý je systém práce s převodovkou. U T5 v celém rozsahu pojezdových rychlostí pouze jednou sešlápnete spojku a aktivně přesunete řadicí páku. Jinak vše řadíte tlačítky. Porovnejte si úroveň pracovního komfortu s variantou, kdy máte například 24 rychlostí rozdělených do 6 skupin. Aby se stroj dostal na maximální pojezdovou rychlost, musíte teoreticky pětkrát sešlápnout spojku a přesunovat řadicí páku. Pokud je traktor T5 v tahu například při náročné orbě, pro přechod mezi skupinami můžete pouze držet tlačítko řazení a krátce stisknout tlačítko ovládání spojky, přeřazení je tak otázkou zlomku sekundy. U konkurenční varianty musíte sešlápnout pedál, vzít za páku přesunout ji do neutrálu a následně do požadované skupiny a….traktor stojí! A navíc .. !! Díky funkci Auto Field a AutoTransport, která je obvyklá většinou v traktorech o třídu výš, bude nyní převodovka nové T5 řadit za Vás. Podle zátěže motoru, ne slepě podle dosažených otáček, v režimu Auto Transport všech 8 rychlostí. Hladce a plynule….

Traktory T5 mají k dispozici odpruženou přední nápravu TerraglideTM se zdvihem 80 mm, kterou lze uzamknout v jakékoliv požadované poloze. Pokud tedy potřebujeme, například při orbě vyšší světlost, zvednete si nápravu až nahoru a zamknete ji. Pokud potřebujeme do předních ramen nabrat závaží, které někdo zapomněl dát na paletu, spustíte si nápravu zase dolů a závaží v pohodě naberete. Pro jízdu po silnici necháte nápravu v plovoucí poloze a užíváte si pohodu při jízdě, kterou zajišťují 28 palcové pneumatiky vpředu, 38 palcové pneumatiky vzadu, odpružená přední náprava, odpružená kabina a samozřejmě vzduchem odpružená sedačka. Odpružená náprava na traktorech T5 je ve verzi Heavy Duty s nosností 3 500 kg. To je velmi důležité, pokud uvažujete o agregaci traktoru také s čelním nakladačem. Nosnost nápravy musí odpovídat nosnosti čelního nakladače, jinak jej nemůžete plně využít.  

Se zvyšováním výkonu a krouticího momentu jde ruku v ruce zvětšování zadní nápravy, předního a zadního tříbodového závěsu i zvyšování průtoku čerpadel, abyste mohli lepší parametry spolehlivě využít k náročnější práci. Celý zadek včetně tříbodového závěsu je na pohled bytelnější. Zadní tříbodový závěs zvládne zvednout 5 240 kg na konci ramen a přední 2250 kg. Hydraulika je řešená dvěma čerpadly. Jedno je určené pro řízení, druhé pak pro vnější okruhy, takže můžete řídit a zvedat břemeno na čelním nakladači, aniž by došlo ke vzájemnému ovlivnění. Vedle standardního mechanicky ovládaného čerpadla je k dispozici i elektronicky ovládané čerpadlo Bosch s funkcí Loadsensing a průtokem 84 l/min, takže s T5 můžete používat nejmodernější závěsnou techniku, například rozmetadla Amazone. S nárůstem hmotnosti jednotlivých prvků souvisí i nárůst povolené hmotnosti stroje, která činí 8 000 kg. Vyšší hmotnost traktoru oceníte také při tahových pracích. Navíc řešení uzávěrky diferenciálu vám dává do rukou traktor s opravdovým pohonem všech ČTYŘ kol, ne pouze TŘÍ jak je tomu u všech ostatních konkurentů. V kombinaci s výkonným motorem, flexibilní převodovkou, širokými pneumatikami a zvýšenou hmotností je tedy T5 strojem na pořádnou práci.

Přijďte se přesvědčit. Rádi vám traktory T5 ve všech třech výkonových verzích od 100 do 120 koní předvedeme, protože nová T5 právě dorazila do ČR.

 

Fotografie jsou pořízené na školení obchodníků v Itálii.

Fotografie

ARBO, spol. s r.o.
Hřbitovní 757
339 01 Klatovy
telefon:
+420 602 200 024
e-mail:
arbo@arbo-kt.cz
Toto jsou internetové stránky společnosti ARBO, spol. s r.o., se sídlem Klatovy, Hřbitovní 757, PSČ 339 01, IČ: 40522172, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Plzni, v oddílu C, vložce 588. Společnost ARBO, spol. s r.o. je členem koncernu AGROFERT.
Copyright © 2017 ARBO, spol. s r.o., vytvořil: Petr Tichý (HSD), grafika: www.jak.cz